Tvrdošín
Vstupné 20,- Sk, deti 10,- Sk
Najstaršia zachovalá stavebná pamiatka - drevený gotický kostolík s neskorogotickými stavebnými prvkami. Hoci už prvá písomná zmienka o existencií fary a teda aj farnosti v Tvrdošíne je z roku 1397, historici umenia tvrdia, že kostolík je v skutočnosti z druhej polovice 15.storočia podľa datovania nájdených zvyškov starého oltára.
Kostolík bol párkrát prestavaný. To, čo máte možnosť vidieť dnes, je zreštaurovaná renesančná úprava kostolíka z polovice 17.storočia. Terajší oltár je barokový, ktorý nahradil omnoho starší a menší gotický oltár s obrazom oplakávania Krista, ktorý bol v roku 1919 prevezený do maďarského múzea v Budapešti. V pôvodnom gotickom oltári je v strede Kristus, napravo od neho tri Márie, naľavo v popredí Jozef z Arimatie, Nikodém a v pozadí sv. Ján. Taktiež sa zachovali dve krídla tohto oltára s obrazmi sv. Petra a Jána Krstiteľa.
Krátko pred rokom 1611 sa postavil dolný kostol sv. Trojice na námestí. V neskorších rokoch 17. storočia vyhorel a tak sa drevený gotický kostolík na cintoríne stal opäť farským.
Dnešná podoba kostolíka je renesančná úprava z rokov 1650 a 1653-54, čo je vryté na tráme víťazného oblúka zo strany svätyne. Obnova kostolíka bola naposledy vykonaná v rokoch 1986-1993. Zaujímavé je aj to, že pôvodne bol kostolík postavený bez využitia jediného kovového klinca, čo teraz už po rekonštrukciách neplatí.
Hore na klenbe, uvidíte namaľované nebo s hviezdami, ale bez slnka a mesiaca, čo má symbolizovať Ukrižovanie. Nebo je temnota a hviezdy sú svetlo Kristovo. Na spodnej strane zaklenutia sú namaľovaní štyria evanjelisti v podobe sediacich postáv- sv. Marek, Matúš, Lukáš a Ján. Na bočných stenách svätyne sú vedľa seba obrazy. Zľava - prvý Spasiteľ sveta, 12 apoštolov v šiestich dvojiciach - v poradí: sv. Peter a sv. Ondrej, sv. Ján a sv. Jakub, sv. Bartolomej a sv. Filip, sv. Tomáš a sv. Jakub -staviteľ. Na pravej strane - sv. Šimon a sv. Juda Tadeáš, sv. Matúš a sv. Matej a na konci - obraz sv. Pavla.
Tieto renesančné maľby pochádzajú z neskoršieho obdobia a to až z druhej polovice 17. storočia. Nad víťazným oblúkom je latinský nápis, ktorý udáva presné roky maľovania. Nie je to potvrdené, ale za autora sa považuje maliar Martin Haynoš z Nižnej, ale to je skutočne len dohad.
Po pravej strane je obraz sv. Juraja v zbroji na koni, zabíjajúceho kópiou draka. Je to vlastne boj dobra a zla. Pozoruhodný a výtvarne zaujímavý je rovný kazetový strop v lodi kostola, pozostávajúci zo 49 ornamentálnych ružíc, z ktorých každá je iná s jedinečným motívom.
V roku 1654 bolo zhotovené Maľované stallum - lavica pre významnejších hostí a neskoro renesančná kazateľnica s tromi zachovanými soškami evanjelistov, aj so zvieracími atribútmi, oddelenými od seba korintskými stĺpmi v poradí zľava: Matúš, Lukáš a Ján. Soška Marka sa nezachovala. Pod každou soškou je ešte okrídlená hlavička anjelika.
Barokový oltár z 18. storočia bol prevezený z dolného kostola. V strede je obraz Všetkých Svätých - olej na plátne. V popredí je postava v bielom rúchu , je to Ignác z Loyoly, ktorý bol zakladateľom jezuitizmu. Plocha obrazu je rozdrobená na množstvo geometrických radených postáv v štyroch horizontálnych pásoch nad sebou. V hornom oblúku je namaľovaná biela stuha s nápisom v slovenčine: " Táto sláva patrí všetkým jeho svätým ".
Jednotlivé drevené súčasti oltára a sochy okolo obrazu sú bez polychrómie, čo dnes pôsobí atraktívne. Máme možnosť vnímať krásu čistého lipového dreva a rezbu ešte pred pomaľovaním sôch. V oltárnej nadstavbe nad obrazom je súsošie Korunovania Panny Márie a adorujúcimi anjelmi a svätcami : v strede pod baldachýnom na obláčiku stojí Panna Mária, nad ňou v podobe holubice sa vznáša Duch Svätý, vpravo stojí Boh Otec a vľavo Boh Syn. Vedľa nich stoja anjeli s kopijami a ďalej od nich ešte ďalší štyria svätí, po dvaja z oboch strán. Pri štyroch korintských stĺpoch, ktoré tvoria základnú architektúru oltára, stoja sochy: zľava v poradí Sv. Ján, sv. Barbora a sv. Justína. Vpravo potom sv. Margaréta, sv. Mária Magdaléna a sv. Matej.
Súčasťou sochárskej výzdoby oltára okrem spomínaných sôch sú aj rôzne rezbárske ozdoby s rastlinnými a mušľovými motívmi , ako aj 9 okrídlených hlavičiek anjelikov. Zdá sa, že polychromovaný obetný stôl s bohostánkom, ako aj soška na podstavci s Ukrižovaným Ježišom boli prinesené dodatočne a sú z novšieho obdobia.
Celý oltár stojí na kamennom stupňovitom podstavci, zhodujúci sa s kamennou podlahou celého kostolíka, ktorá bola objavená po odstránení zvyškov drevenej, zničenej podlahy. Za barokovým oltárom je na doskovom obložení- východnej čelnej steny namaľovaná chrámová opona, ktorá symbolicky delí namaľovanú oblohu na polovice, čo môže súvisieť s oltárnou tématikou ukrižovania a so staršou koncepciou oltárneho priestoru.
Zaujímavé sú aj - dvojo ťažkých vchodových dverí s kovanými železnými madlami v tvare šesťlupeňových kvetov a kovanými historickými pružinovými zámkami, ale aj maľované dvere sakristie.
V súčastnosti ide už nielen o významnú oravskú a slovenskú kultúrno-historickú pamiatku, ale aj európsku. Kostolík získal v roku 1994 Bronzovú plaketu- Europa Nostra. Plaketa je umiestnená na južnom vchode do kostolíka.
Kontakt: 043/5322167